mandag 23. april 2012

Fem kategorier og beste foto, del 2

Kategori 1 // Portrett.

Dette bildet er tatt hjemme i sofaen en søndags morgning. Jeg tenkte ikke spesielt over det da jeg tok bildet. Men det endte opp med å bli et ganske bra portrettbilde. Ble veldig fornøyd med komposisjonen av fargene som er skilt opp i grader fra mørk til lys. Du kan se lyset kommer bakfra, og altså mot kameraet. Dette gir glød og lyser opp den hvite flaten i bakgrunnen. Fotoet har jeg redigert litt i farger, og justert litt på kontrasten. Kameraet jeg brukte var Canon EOS 400 D. Dette er det bildet jeg har satt som "beste foto". Dette gjorde jeg fordi jeg føler selv jeg har fått frem god harmoni i bildet. Ikke bare er kontrastene komt bra frem, men føler også at uttrykket og hele stemningen i bildet gir en god følelse.



 Her har jeg tatt bilde av min søte lille niese. Dette bildet går også under som portrettbilde. Her føler jeg at i tillegg til portrett, har jeg også fått frem blender effekten. Ved at det er fokusert på ansiktet, mens bakgrunnen er uklar. Jeg konsentrerte meg, mens jeg tok bildet, om å få til det gyldne snitt. Noe jeg føler jeg delvis fikk til. Lyset kommer inn fra venstre, og dette gjør at bare den halve siden av ansiktet blir lyst opp. Fotoet er ikke redigert, utenom at jeg har lagt på litt varmere farger, for å skape den varme sommerslige følelsen som kan plukkes opp fra blomsten hun har i håret. Kameraet jeg har brukt var Canon EOS 400 D.



Her fikk vi litt tid til å leke oss i studio. Oppgaven vi fikk var å ta portrettbilder. Og selv om det ble mye tull og useriøse bilder, fikk jeg til noen bra også. Dette bildet er tatt av Malin, og viser henner smilende og varme utstråling. Jeg valgte å ta nærbilde, og zoomte helt inn for å få fokus på ansiktet. Lyset er naturlig og kommer fra to softboxer. Softboxene var litt forskjellig innstillt, men i og med at hun snur litt på hodet treffer lyset henne i ansiktet. Bildet er redigert litt i farger. Valgte å gjøre bildet litt varmere, for å framheve det gyldne håret og få mer glød i ansiktet. Kameraet jeg har brukt var Canon EOS 400 D.



Kategori // Rød ballong.

 Bildet her viser en homseparade som fant sted i Malta når jeg var der. Jeg valgte å sette dette bildet under kategorien "Rød ballong", siden bildet viser klovnaktige farger og ballonger som fanger fokuset. Det er mye som skjer i dette bildet, og det er derfor vanskelig å se direkte hva komposisjonen er. Men hovedfokuset går uten tvil til paraden med alle fargene som trekker oppmerksomheten vekk fra styret rundt. Lyset er naturlig, og når jeg redigerte dette bildet fokuserte jeg på å fremheve selve motivet. Jeg valgte å justere fargene enda sterkere, og tok bløtfokus rundt kantene for å roe ned styret som var rundt. Kameraet jeg har brukt er Canon EOS 400 D.



Kategori // valgfri.

Dette bildet tok jeg her om dagen etter en svart sky hadde gått forbi. Bildet viser hvordan vann kan forme seg på overflater og skape en skinnende "glasseffekt". Det er ingen tvil om hva som er motivet i dette bildet. Den grå flaten i bakgrunnen gjør rødfargen på rosen enda sterkere. Lyset er naturlig, og kommer fra høyre siden i bildet. Det er sollys som reflekteres i vanndråpene, og skaper mer liv i bildet. Bildet er ikke redigert utenom bløtfokus for å dempe den harde flaten og fremheve konturene i blomsten. Kameraet jeg har brukt er Canon EOS 400 D.



Kategori // blender.

 Dette bildet knipset jeg utenfor skolen da vi holdt på med blenderåpning. Jeg gjorde mange forsøk, og fokuserte på å få bakgrunnen uskarp, mens motivet nærmest linsen klar. Dette klarte jeg til slutt å mestre. For å vise best mulig resultat satte jeg motivet i det gyldne snitt. Lyset er naturlig og blir veldig tydelig reflekter i både stangen og de hvite veggene i bakgrunnen. Bildet er redigert om til svart/hvitt med litt varme i. Dette for å få fokuset vekk fra fargene og heller på skarpheten og dybden i bildet. Kameraet jeg har brukt er Canon EOS 400 D.



 Eggebildet mitt er fra et av de føste oppgavene vi fikk i foto. Her skulle vi fokusere på lys, men følte også jeg fikk med dybde i bildet (blender) når du ser på fokuset i fjæren. Den myke og glatte overflaten til egget mot den litt mer detaljerte fjæren gjør at bildet ikke blir for kjedelig, og skaper en liten historie. Lyset er naturlig også her, og blir reflektert i både den glatte overflaten til egget og bordet som gjenspeiler dette bra. Bildet er redigert bare i farger og kontraster. Det jeg gjorde var å endre fargen om til sephia, for å få den litt varme, men enkle effekten. Slik at det ikke ble for mye fokus på selve fargeforskjellene i bildet. Kameraet jeg brukte var Canon EOS 400 D.



 Dette bildet gir meg skikkelig sommerfølelse. Det tok jeg i plantesalget hvor det nå er fullt av vakre blomster som er klar til sommeren. På bildet valgte jeg selve blomsten som motiv. Lyset er naturlig og gir liv i blomstene og fremhever kontrastene i fargene. Bildet er ikke redigert i det hele tatt, untatt at jeg har duset ned de grønne fargene en hakk. Kameraet jeg har brukt var Canon EOS 400 D.



 Dette bildet knipset jeg i dag i stuen vår. Her prøvde jeg så godt jeg kunne å få blender effekten, og dybde i bildet. Det var ikke lett, men etter mange forsøk fikk jeg til slutt ett bilde jeg ble fornøyd med. Lyset er reflektert gjennom viduene og hjelper til med å lage enda mer dybde i bildet ettersom det kommer fra høyre side. Dette bildet har jeg ikke redigert. Og det er tatt med Canon EOS 400 D.



Dette bildet tok jeg også i dag, og her føler jeg at jeg fikk enda bedre til blender effekten. Bladene fremderst i bildet kommer tydelig frem, mens bakgrunnen er dusere og mer uklar. Det er også et snev av det gyldne snitt ettersom både toppen av vasen og bladene trekkes mot venstre del av bildet. Dette bildet har jeg heller ikke redigert. Kameraet jeg har brukt er Canon EOS 400 D. 

3 kommentarer:

  1. fine bileter som representerer dei ulike kategoriane!

    SvarSlett
  2. Fine bilder! Likte spesielt godt det med egget og fjærene!

    SvarSlett
  3. Fine bilder med fine komposisjoner :)

    SvarSlett