mandag 30. januar 2012

Photoshop - svart/hvitt

Det finnes utallig mange redigeringsprogrammer når det kommer til bilder. Jeg selv bruker som oftest Picasa. Dette er et gratis redigeringsprogram som har mange nok effekter for meg, og det er så enkelt og greit å bruke at alle kan klare det! Men likevell er det ingenting som slår Photoshop. Det er nok det beste programmet for å redigere. Men det er også veldig avansert. Forhåpentligvis lærer jeg mer om hvordan det funker i ukene fremover. Her har jeg redigert et bilde om til svart/hvitt og justert litt på kontrastene. 

Da begynnte jeg først med å dra bildet fra iPhoto over til skrivebordet. Dette gjorde jeg for at det skulle duplisere seg. Da kopierer jeg bildet over til skrivebordet, men beholder originalen i iPhoto. Så er det bare å dra bildet over i Photoshop.
Det finnes mange funskjoner for å få bildet om til svart/hvitt. Den metoden jeg bruker er å trykke på Image (menyen oppe til venstre). Deretter Adjustments og Gradient Map. Før du trykker på Gradient Map kan du også se det står Black & White. Du kan bruke denne også, men resultatet blir bedre dersom du velger Gradient Map.


Gradient Map kommer det opp mange forskjellige og morsomme kontraster i forskjellige farger. Her kan du leke deg litt, men i og med at vi skulle ha det i svart/hvitt valgte vi dette. 
For å komme til neste steg, kontrast, gikk jeg tilbake til før jeg trykket på Gradient Map. Altså Adjustments og deretter gikk jeg inn på Curves.
Da får du opp en slags graf. Her kan du trykke og prøve deg frem ved å dra i linjen i midten. Når du er ferdig her får du det ferdige produktet. Selvfølgelig er det utallige andre funksjoner som kan brukes for å gjøre det enda bedre. Men lenger enn dette har vi ikke komt enda. Her ser du resultatet :



Før.


Etter.


 Før.


Etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar